Swedish

 ✓ VI SKICKAR DIN ORDER INOM 24 TIMMAR

 ✓ FRI RETUR

✓ FRI FRAKT ÖVER 399 SEK

Powerwalk – träningen du hinner med

Varför inte ta en powerwalk med barnvagnen? Du tränar samtidigt som ditt barn kan få sig en skön tupplur ute i friska luften. Smart, eller hur?

Men tänk på att prova dig fram och känna efter. Direkt efter en graviditet ska man ta det försiktigt. Gå in på länkarna i texten och se råden kring övningarna och hur de ska utföras.

 

Powerwalk med barnvagn, sex varianter:

1. Powerwalk med barnvagn + knälyft - utfall bakåt - knälyft

Promenera 3-10 km i rask takt. Avsluta promenaden med knälyft + utfall bakåt + knälyft. Alternativt gör du styrkeövningen någonstans mitt under promenaden, eller dela upp och kör övningarna ett varv här och där under promenaden.

Håll en hand på barnvagnen, gör knälyft, utfall bakåt och knälyft igen. Byt ben och upprepa. 5-10 gånger per ben. Sträva efter att köra 2-3 varv, alltså 10 repetitioner per ben, byt och kör andra benet, och så vidare.

Tillägg/variera din träning: Varva övningen med 10 benböj.

 

2. Barnvagnspromenad med tempoförändringar och längre steg

Promenera 3-10 km. Lägg in sekvenser med tempoökningar där du promenerar ännu fortare, exempelvis 30-60 sekunder eller 10-100 meter.

Återgå till vanlig rask takt. Upprepa 5-10 gånger under promenaden.

Testa också att lägga in sekvenser med längre steg. Fokusera på att skjuta ifrån lite extra i promenadsteget. Att promenera med variationer i tempo och steglängd fungerar som en slags intervallträning och höjer ditt genomsnittliga promenadtempo.

 

3. Powerwalk med barnvagn + superövning 30-100 steg utfallsgång

Promenad på 3-8 km. Promenera i rask takt (5-7 km/h), stanna någonstans på vägen och gör 10 steg utfallsgång. Alternativt avsluta promenaden med dessa.

Välj en plats där du och vagnen får vara i fred, parkera barnvagnen, gå raskt/jogga 10 meter från barnvagnen.

Kör 10 steg utfallsgång mot barnvagnen. Gå/jogga direkt tillbaka till start och kör igen direkt. Sträva efter att utföra utfallsstegen med 90 graders vinkel i knälederna, men stanna halvvägs i början. Upprepa 5-10 gånger.

 

4. Barnvagnspromenad + superövning 50-100 benböj

Satsa på en promenad på 3-8 km. Promenera så snabbt du kan för maximal fettförbränning, sikta på ett tempo 5-7 km/h.

Stanna någonstans på vägen och gör 10 benböj. Eller gör dem på slutet av promenaden, gärna utomhus, annars kan det bli att de inte blir av om din bebis kanske vaknar eller är hungrig när du kommer in.

Kort vila, träna 10 benböj till, vila 30-60 sekunder och upprepa direkt. Sträva efter att träna benböj med 90 graders vinkel i knälederna, men stanna halvvägs i början. Upprepa 5-10 gånger.

 

5. Barnvagnspromenadpass + backträning

Välj en runda på 3-6 km. Promenera med barnvagnen i träningstempo till en uppförsbacke. Parkera barnvagnen på ett bra ställe, till exempel mitt i backen så att du samtidigt har uppsikt (lägg givetvis i bromsen ordentligt).

Gå/jogga till starten av backen, gå/spring uppför backen så snabbt du kan. Gå/jogga ned och upprepa direkt. Promenera vidare i samma raska tempo.

 

6. Barnvagnspromenad + trappträning

Välj en runda på 3-6 km där det finns en trappa och dessutom vågar parkera barnvagnen. Ställ på ett ställe där du har uppsikt över den samtidigt som du tränar.

Spring upp för trappan, bra om det är en trappa med 10-30 steg. Gå ned, upprepa igen direkt. 5-10 gånger.

Promenera vidare med barnvagnen i träningstempo. Lägg gärna in sekvenser med tempoförändringar, promenera 1 minut så snabbt du kan varvat med ditt vanliga raska promenadtempo.

 

Källor: www.mammaiform.se, iform.se

Äldre Inlägg
Nyare Inlägg
Stäng (esc)

ANMÄL DIG NU

Var först med att ta del av senastenytt, specialerbjudande och mycket mera. Registrera dig på vårt nyhetsbrev ochfå 20% i rabatt på ditt nästa köp

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

SÖK

VARUKORG

Tyvärr är varukorgen tom.
HANDLA NU